Computer Games and Art
Abstract
This article devoted to the search of relevant sources (primary and secondary) and characteristics of computer games that allow to include them in the field of art (such as the creation of artistic games, computer graphics, active interaction with other forms of art, signs of spiritual aesthetic act, own temporality of computer games, “aesthetic illusion”, interactivity). In general, modern computer games can be attributed to commercial art and popular culture (blockbuster games) and to elite forms of contemporary media art (author’s games, visionary games).References
[1] Галкин Д. В. Компьютерные игры как феномен современной культуры: опыт междисциплинарного исследования. [Online]. Available: http://www.classic-book.ru/lib/sb/book/441.
[2] Jameson. Компьютерные игры: поп-культура или искусство? [Online]. Available: http://emirr.ru/emirr_articles/6-kompyuternye-igry-pop-kultura-ili-iskucstvo-.html
[3] PC GAMER. – 2008. - № 10 (73) – p.63.
[4] Ортега-и-Гассет Х. В поисках Гёте // Ортега-и-Гассет Х. Эстетика. Философия культуры. М.: Искусство, 1991. - С. 255.
[5] Huxley A. The Doors of Perception. [Online]. Available: http://www.maps.org/books/HuxleyA1954TheDoorsOfPerception.pdf
[6] Вольф В. Эстетическая иллюзия как результат воздействия художественной прозы. // Социальные и гуманитарные науки. Отечественная и зарубежная литература. Сер. 7. Литературоведение: РЖ / РАН ИНИОН. Центр гуманит. науч.-информ. исслед. Отд. литературоведения. – М.: ИНИОН РАН, 2006. – С. 36.
[7] Компьютерные игры как искусство. [Online]. Available: http://www.gamer.ru/everything/kompyuternye-igry-kak-iskusstvo
[8] Игромания. [Online]. Available: http://igromania.ru/ articles/56681/Uill_Rait_rasskazyvaet_o_Spore.htm.
[9] Бычков В. В. Эстетика / В. В. Бычков, О. В. Бычков // Новая Философская Энциклопедия: в 4 т. Т. 4. - М.: Мысль, 2001. - С. 456 – 466.
[10] Рено Доннедье де Вабр признал компьютерные игры искусством // Радио Маяк. [Online]. Available: http://old.radiomayak.ru/tvp.html?id=31053
[11] «Восьмое искусство» в Иране нуждается в правительственной поддержке. Редакционная статья // «IRINN», Иран[Online]. Available: http://inosmi.ru/ asia/20130909/212759849.html
[12] Гроф С. За пределами мозга: рождение, смерть и трансценденция в психотерапии. [Online]. Available: http://psycho.dtn.ru/lib/beyondthebrain.htm
[2] Jameson. Компьютерные игры: поп-культура или искусство? [Online]. Available: http://emirr.ru/emirr_articles/6-kompyuternye-igry-pop-kultura-ili-iskucstvo-.html
[3] PC GAMER. – 2008. - № 10 (73) – p.63.
[4] Ортега-и-Гассет Х. В поисках Гёте // Ортега-и-Гассет Х. Эстетика. Философия культуры. М.: Искусство, 1991. - С. 255.
[5] Huxley A. The Doors of Perception. [Online]. Available: http://www.maps.org/books/HuxleyA1954TheDoorsOfPerception.pdf
[6] Вольф В. Эстетическая иллюзия как результат воздействия художественной прозы. // Социальные и гуманитарные науки. Отечественная и зарубежная литература. Сер. 7. Литературоведение: РЖ / РАН ИНИОН. Центр гуманит. науч.-информ. исслед. Отд. литературоведения. – М.: ИНИОН РАН, 2006. – С. 36.
[7] Компьютерные игры как искусство. [Online]. Available: http://www.gamer.ru/everything/kompyuternye-igry-kak-iskusstvo
[8] Игромания. [Online]. Available: http://igromania.ru/ articles/56681/Uill_Rait_rasskazyvaet_o_Spore.htm.
[9] Бычков В. В. Эстетика / В. В. Бычков, О. В. Бычков // Новая Философская Энциклопедия: в 4 т. Т. 4. - М.: Мысль, 2001. - С. 456 – 466.
[10] Рено Доннедье де Вабр признал компьютерные игры искусством // Радио Маяк. [Online]. Available: http://old.radiomayak.ru/tvp.html?id=31053
[11] «Восьмое искусство» в Иране нуждается в правительственной поддержке. Редакционная статья // «IRINN», Иран[Online]. Available: http://inosmi.ru/ asia/20130909/212759849.html
[12] Гроф С. За пределами мозга: рождение, смерть и трансценденция в психотерапии. [Online]. Available: http://psycho.dtn.ru/lib/beyondthebrain.htm
Published
2015-10-01
How to Cite
SUKHOV, Anton.
Computer Games and Art.
Култура/Culture, [S.l.], v. 5, n. 12, p. 197-204, oct. 2015.
ISSN 1857-7725.
Available at: <http://journals.cultcenter.net/index.php/culture/article/view/196>. Date accessed: 18 may 2024.
Section
English Articles
Keywords
computer games, aesthetics, virtual reality, media art, contemporary art, interactivity, visionary.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
Култура/Culture by MI-AN is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.